Етикет за запознанства Участието в приеми и бизнес срещи е изключителна възможност за потенциални бъдещи контакти на вашата организация или компания, като запознаването и представянето могат да проправят пътя на просперитета ви. Присъствието на такива събития е допустимо само с покана, която е знак, че организаторите им ви асоциират с дадена среда и са поласкани да се присъедините към нея.

 

Създаване на контакти при прием

  • Етикетът изисква по време на прием да държите чашата с лявата ръка, за да можете да се здрависвате с дясната при осъществяване на запознаства. Движете се непринудено и се огледайте за познати – общуването с тях би улеснило създаването на нови контакти. Ако желаете да се запознаете с конкретни хора – по-високостоящи в йерархично отношение  или дама, помислете кой би могъл да ви представи, според приетиая протокол за обществени места . Този стар викториански подход би изтъкнал по-деликатно всичките ви титли, заслуги и качества.
  • Ако вие трябва да представите трети човек на свой познат, започнете с името и длъжността на този, който е с по-висок обществен статус или е по-възрастният. При ръкуване по-старшият/ по-старият подава ръка на по-младшия/ по-младия.
  • Етикетът на бизнес отношенията изисква да започнете разговора с неангажиращи теми (времето, приятната обстановка, хобито, задръстванията), като избягвате теми-табу (личния доход, секс, здравословно състояние, смърт, политика, религиозни спорове). Споменете общи познати, заемащи висока позиция в ценностната система на събеседника си. Подхванете тема, в която се чувствате комфортно, но бъдете дискретни и не любопитствайте.
  • Нормално е по време на прием да се водят по-общи разговори, а сериозните теми се засягат при тостовете, с кафето и другите напитки. Усмивката, кимването с глава и поддържането на визуален контакт със събеседника са предразполагащи по време на разговора.

 

Колко важна е визитната картичка

подаване на визиткаТя може да се окаже разковничето на успеха ви, ако  съдържа точните ви данни, правилно прецените момента и подходящия човек, на когото да я дадете.

Препоръчително е визитката да съдържа  предмета на дейността на компанията, националния телефонен код и телефонен номер, на който ще отговори телефонист, познаващ и чужд език. Възможно е да използвате също двуезични служебни визитни картички или визитки на съответния  чужда език.

 

Кога се разменят визитки

В бизнес отношенията има специално създаден етикет при подаване и вземане на визитка, чието познаване е важно за всеки, който влиза в делови бизнес отношения с партньори или клиенти.

  • При бизнес срещи между партньори, които се виждат за пръв път, визитките се разменят след като те заемат местата си на работната маса. Пред всеки от стоящите срещу него партньори гостът поставя визитката си, а домакинът я поглежда и я връща пред себе си.
  • По време на приеми и коктейли двама или повече партньори биват представяни или се представят един на друг, разговарят и при възникнал взаимен интерес разменят визитките си в края на разговора.
  • След размяната на визитки можете да добавите учтиво, че ще ви е приятно да се срещнете отново, и да смените събеседника си. Липсата на визитни картички при запознанство на бизнес среща може да се изтълкува като проява на нежелание за бъдещи контакти или небрежност.
  • Събраните от вас визитки могат да се окажат много ценни, ако сте ги съхранили тематично или хронологично в специални класьори,  отбелязвайки на гърба на всяка от тях повода за съотвеното  запознанство.

В някои държави обучението по етикет, протокол и умения за поведение в обществото се е превърнало в процъфтяваща индустрия, защото хората, които се възползват от него,  са убедени, че така повишават шансовете си за успешно бизнес начинание и ползотворни делови контакти. Водещ мотив за този интрес е убеждението, че никога няма да имат втора възможност да създадат първо впечатление за себе си при запознанство на прием или бизнес среща.