Бизнес етикетът и протоколът са изключително важни за създаване на успешна бизнес комуникация. Когато обаче се налага да работите с чуждестранни компании, трябва да имате предвид факта, че това, което е прието във вашата страна, може да е неприемливо на друго място по света. Като цяло се придържайте към максимата: „Когато сте в Рим, правете като римляните“. Настоящата статия ще ви даде полезни напътствия в тази насока.

Направете проучване

Изключително важно и дори задължително е да проучите добре спецификата на бизнес отношенията в съответната страна. Това със сигурност ще ви спести неловки ситуации, които биха дали отражение върху успеха на вашия бизнес.

Справете се с умората

Не позволявайте на умората от пътуването да си каже думата. Ако имате възможност, се опитайте да пристигнете в съответната страна няколко дни по-рано, за да имате време да си починете и да се приспособите към различното часово време. Пийте много вода и ограничете консумацията на кафе и алкохол, тъй като дехидратацията ще усили чувството за умора. Гледайте да не се преуморявате преди самото пътуване, което и без това ще ви изтощи. Друг трик, към който можете да прибегнете, е да настроите часовника си на новото часово време няколко дни преди заминаване.

Слейте се с тълпата

Когато пристигнете, гледайте да не се набивате на очи. Обличайте се като хората в чуждата страна и се опитайте да се държите като тях. Научете ключови думи и фрази: те със сигурност ще ви влязат в употреба, а освен това ще направите добро впечатление.

Проявявайте уважение

Дори да нямате добро мнение за страната, която посещавате, не го показвайте по никакъв начин. Проявявайте уважение и не се дръжте снизходително.

Спазвайте йерархията

Проучете дали йерархията в съответната страна се базира на възраст, пол и т.н., за да си спестите неловки ситуации. Тук е моментът да отбележим, че трябва да внимаваме как се обръщаме към даден човек. Бъдете предпазливи с използването на малки имена. Американците обичат да разчупват формалната атмосфера, но е далеч по-сигурно да заложите на г-н/г-жа и фамилно име. Придържайте се към тази форма на обръщение, докато изрично не ви помолят да минете на малко име, което в някои култури може и изобщо да не се случи. Що се отнася до титлите, те може да имат изключителна тежест, затова не ги подценявайте. Германия например е една от страните, където трябва да включите „професор“, „инженер“ и др. в обръщението. Вслушвайте се как ви представят някого и се вглеждайте във визитките. Хората в Австралия пък съдят по свършената работа и не се впечатляват особено от титли.

Обръщайте внимание на ролята на половете

Внимавайте, ако пътувате до държава, в която религията има определяща роля за отношенията между половете. Например в арабските страни задължително трябва да стиснете ръката на бизнес партньорите си, но докосването на жена, било тя и европейка, се смята за табу. В Аржентина пък жената първа трябва да протегне ръка към мъжа.

Овладейте правилата за разменяна на визитки

Запомнете няколко важни правила, които етикетът за размяна на визитки налага: визитката трябва да е в отлично състояние, а от вас се очаква да я подадете лично на събеседника си. В арабските страни никога не я подавайте с лявата ръка, а ако сте в Сингапур, Япония или Китай давайте и взимайте визитките с две ръце. Не забравяйте да извадите своята само и единствено от визитник. Изчакайте да ви представят на някого и едва тогава му дайте своя визитка. Когато приемате визитки, не е зле да вметнете колко са хубави, след което да ги приберете във визитника. Не ги оставяйте небрежно където ви попадне, защото това е знак за неуважение.

Не навлизайте в личното пространство на околните

Личното пространство е разтегливо понятие: американците например ще се почувстват неудобно, ако стоите прекалено близо до тях, но скъсяването на дистанцията може да е съвсем нормална в други части на света. Опитвайте се да не навлизате в личното пространство на хората, с които общувате, като за тази цел проверявайте какво е типично за дадена страна. Ако пък навлязат във вашето лично пространство, не отстъпвайте крачка назад, дори да се чувствате неудобно, защото ще изпратите погрешно съобщение на събеседника си.

Планирайте времето

Безспорно времето е пари, но ако комуникирате с представители на нация, която подхожда по-спокойно в натоварени ситуации, не го приемайте лично, ако бизнес срещата или обяда се проточат повече, отколкото в родната ви страна, или ако ви накарат да чакате. Старайте се да бъдете точни, но и проявявайте разбиране към навиците на чужденците.

Не пренебрегвайте ръкостискането

Имайте предвид, че етикетът за ръкостискане по света варира. Например за Латинска Америка е характерно лекото и продължително здрависване, за Русия – силното ръкостискане. Не забравяйте, че ръкостискането може да бъде придружено от прегръдка, целувка или поклон, в зависимост от това в коя точка на света се намирате.

Внимавайте с подаръците

Внимавайте, когато подарявате подаръци с логото на фирмата ви. Правете го, ако логото е дискретно, а в страни като Португалия, Испания и Гърция забравете за подобни подаръци. Обърнете внимание, че на някои места (например в Африка) е прието подаръкът да бъде отворен веднага щом го получите, но в други страни като Китай например се смята за грубо да отворите подаръка пред този, който ви го е дал.

След всичко, което споменахме дотук, става ясно, че традициите в различните страни неминуемо се отразяват и на бизнес етикета в отношенията, затова винаги се съобразявайте откъде е човекът, с когото ви се налага да общувате.